Trening siłowy dla piłkarzy. Porównanie wpływu dużej i małej ilości powtórzeń na szybkość i inne parametry motoryczne.

Nowoczesny piłkarz to wszechstronnie przygotowana maszyna. Technika, wytrzymałość, koordynacja, siła i szybkość to tylko niektóre z cech, które należy rozwijać. Nieprzypadkowo siłę i szybkość umieściłem obok siebie. Obie te cechy wykazują duża a może wręcz bardzo dużą korelację. Siła bezwzględna (stosunek siły do masy) odgrywa bardzo dużą rolę w kształtowaniu szybkości.

Mała ilość powtórzeń kontra duża ilość powtórzeń

W celu sprawdzenia wpływu treningu siłowego na szybkość piłkarzy porównano dwie różne metody treningowe. Badanie wyglądało następująco:

- grupa 1 wykonywała przysiady - 4 serie a w każdej 5 powtórzeń  z obciążeniem równym 90% CM (ciężaru maksymalnego z jakim jest wstanie prawidłowo technicznie wykonać 1 powtórzenie), z przerwą 3 minutową między seriami
- grupa 2 wykonywała przysiady - 4 serie a w każdej po 12 powtórzeń z obciążeniem równym 70% CM, z przerwą 1,5 minutową między seriami.

Powyższy trening wykonywany był przez okres 6 tygodni i odbywał się równolegle z regularnym treningiem piłkarskim. Poniższe wyniki ujęte w tabeli pokazują zmiany jakie zaszły po 6 tygodniowym okresie w zakresie siły nóg. 


Jak widać protokół oparty na małej ilości powtórzeń spowodował dużo większy wzrost siły mięśni nóg niż ten, w którym wykonywano dużą ilość powtórzeń na mniejszym obciążeniu. Jednak warto przyjrzeć się również wynikom tego badania, które mogą mieć bezpośredni wpływ na zawodników.


Grupa, która wykonywała małą ilość powtórzeń jedynie w biegu na 40m uzyskała nieznacznie gorszy czas, w stosunku do grupy, która wykonywała dużą ilość powtórzeń. Jak wykazaliśmy już w artykule: "Zależność między siłą a szybkością biegu", większa siła bezwzględna przekłada się na szybkość, a w tym artykule wykazano również jej wpływ na wyskok i test ZIG-ZAG. 

Porównanie siły mięśni czworogłowych i grupy tylnej mięśni uda w zależności od poziomu rozgrywek


1 liga 2 liga 3 liga
Czworogłowy 257,6 238,3 221,9
Grupa tylnia 141 132,3 113,2

Piłkarze grający na pierwszym poziomie rozgrywek cechują się największą siłą mięśni czworogłowych i grupy tylnej mięśni uda. Różnica wynosi odpowiednio 8,1% oraz 6,6% w stosunku do piłkarzy z poziomu drugiego. Takie wyniki powinny uświadomić piłkarzom, że wraz ze wzrostem poziomy rywalizacji wzrastają również wymogi co predyspozycji motorycznych.

Podsumowanie

Z przeprowadzonych badań można wywnioskować, że już po 6 tygodniach można poprawić swoje parametry siłowe i wejść na poziom wyżej. Warte uwagi jest to, że nie tylko trening na 5 ale także na 12 powtórzeniach przyczynił się do korzystnych zmian. W tym wypadku korzystniejsza okazała się wyższa intensywność, która to dała lepsze wyniki w poszczególnych testach (jedynie w biegu na 40 metrów okazała się mięć mniejszy wpływ).

Zależność między siłą a szybkością biegu


Bibliografia
Sixth World Congress on Science and Football Proceedings: Effects of hypertrophy and a maximal strength training programme on speed, force and power of soccer players. g. BogdANiS, A. PAPASPyRou, A. SougliS, A. TheoS,A. SoTiRoPouloS ANd m. mARidAKi 
Isokinetic strength of quadriceps-hamstring muscle in soccer players playing in different leagues. Zekiye Nisa Özberk, Özlem Öner-Coskun, Sabire Akın and Feza Korkusuz

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Każdy Wasz komentarz jest dla mnie bardzo cenny. Jednakże bez zastanowienia usuwam wszelkie reklamy oraz spam.