Mitologia treningowa. Trener powiedział abym nie ćwiczył na siłowni bo stracę szybkość. PART 3

źródło zdjęcia: https://web.facebook.com/NikeAcademy/

[...] siła jest mocno powiązana ze zdolnościami sprinterskimi. Wiele potwierdzeń tego spostrzeżenia można znaleźć w piśmiennictwie, z którego wynika, że szybsi sprinterzy są znacząco silniejsi i potrafią osiągać większe przyśpieszenie niż ich wolniejsi przeciwnicy. W wielu dyscypliach sportu - na przykład w piłce nożnej - zdolność przyśpieszenia stanowi podstawę powodzenia w grze. W trakcie meczu w piłkę nożną przeciętny odcinek pokonywany sprintem wynosi około 17 m; jego długość waha się od 1,5 do 105. Nierzadko sprinty takie są rozpoczynane w chwili, gdy zawodnik porusza się zniewielką prędkością, gdy rozpoczyna samotny rajd lub krycie przeciwnika". [1]

ZAKRES POWTÓRZEŃ A SIŁA I SZYBKOŚĆ 

Niezależnie od tego czy nasz trening będzie zbudowany na zakresie powtórzeń, który najczęściej stosowany jest w celu rozbudowy masy mięśniowej ( w przypadku tego badania było to obciążenie równe 70% CM) czy na wysokiej intensywności (obciążenie równe 90% CM), to finalenie uzyskamy poprawę wyników (siły i szybkości). W badniu wykazano, że poprawie uległ czas pokonania odcinka 10 jak i 40 m oraz wyskoku (ale także poprawie uległa siła w poszczególnych bojach). Dodatkowo poprawiono wyniki w testach T Test i ILLINOIS a także ZIG-ZAG. Warte uwagi jest to, że zawodnicy, których trening opierał się na wyższej intensywności uzyskali lepsze wyniki. Dlatego bardziej rekomendowany jest trening na wyższych intensywnościach (powżej 80% CM) jednak nie oznacza to, że trening na niższych intensywnościach nie może być okresowo wykorzystywany. [2]

CZY WARTO KOMPLIKOWAĆ SOBIE ŻYCIE? 

Nawet najprostszy protokół treningowy oparty o 3 ćwiczenia (przysiad, rumuński martwy ciąg i nordic lowers 3-5 serii na intensywności od 85-90% CM) wykonywany regularnie przez 6 tygodni jest wstanie znacząco poprawić wyniki na odcinku 5, 10 i 20 metrów. [3] WPŁYW TRENINGU SIŁOWEGO NA PIŁKARZY [...] włączenie treningu siłowego / mocy do ogólnego (rutynowego) planu treningowego piłkarzy, sprzyja wszechstonnemu rozwojowi sprawności fizycznej graczy. [4]

PODSUMOWANIE 

Wielu teoretyków, badaczy, trenerów a nawet samych sportowców nie zauważyło aby trening siłowy miał negatywny wpływ na rozwój szybkości a także innych cech (między innymi wytrzymałości więcej na ten temat znajdziesz tutaj http://treningpilkarzablog.blogspot.com/…/mitologia-trening…). Wręcz przeciwnie trening siłowy zalecany jest przez najlepszych specjalistów i odzwierciedleniem tego zjawiska są wszystkie powyższe badania, które udowadniają rolę siły w procesie kształtowania szybkości oraz zwinności.

źródła
1. Periodyzacja teoria i metodyka treningu. T. Bompa, G. Haff Biblioteka Trenera 
2. Effects of a Hypertrophy and a maximal strength training programme on speed, force and power of soccer players Conference: Science and Football VI, The proceedings of the sixth World Congress on Science and Football, Edited by Thomas Reilly and Feza Korkuzuz, Routlege, At Antalya, Turkey, Volume: 6, pp. 290-295 https://www.researchgate.net/…/284020316_Effects_of_a_Hyper… 
3. Effects of Strength Training on Squat and Sprint Performance in Soccer Players. Styles WJ, Matthews MJ, Comfort P. J Strength Cond Res. 2016 Jun;30(6):1534-9. doi: 10.1519/JSC.0000000000001243. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26473518 
4. Strength training in soccer with a specific focus on highly trained players. João R Silva, George P Nassis and Antonio Rebelo Sports Med Open. 2015 Dec; 1: 17. Published online 2015 Apr 2. doi: 10.1186/s40798-015-0006-z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5005570/#CR12 
źródło zdjęcia: https://web.facebook.com/NikeAcademy/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Każdy Wasz komentarz jest dla mnie bardzo cenny. Jednakże bez zastanowienia usuwam wszelkie reklamy oraz spam.