4 Zasady treningu siłowego

źródło zdjęcia: Nike Academy

# 1. OKREŚL CEL TRENINGU. 

Celem treningu siłowego piłkarzy jest zbudowanie odpowiedniej siły, mocy, wytrzymałości siłowej a pośrednio przybranie kilku kilogramów masy mięśniowej (indywidualne parametry ustalane dla zawodnika). Oczywiście każdy z tych elementów można budować według pewnych ogólnych schematów ale o tym następnym razem. Ważne aby pamiętać na czym należy się skupić. Piłka nożna to nie kulturystyka (chociaż w trakcie treningu siłowego wykorzystywane są metody znane z BB) a dyscyplina sportowa oparta na zupełnie innych wymaganiach (chociaż masa mięśniowa w niektórych przypadkach jest niezbędnym elementem aby móc budować siłę i moc).

# 2. DOSTOSUJ OBCIĄŻENIA DO INDYWIDUALNYCH MOŻLIWOŚCI. WPROWADŹ ĆWICZENIA UZUPEŁNIAJĄCE W PRZYPADKU DYSFUNKCJI. 

Każdy z zawodników zawsze przed rozpoczęciem cyklu treningowego musi przejść indywidualne testy możliwości siłowych. Dopiero na ich podstawie należy wyznaczyć indywidualne progi pracy dla danego piłkarza i nie podlega to dyskusji. Próba ujednolicenia obciążeń treningowych nie powinna mieć miejsca. Jeśli w mniejszym klubie nie jesteśmy wstanie wprowadzić takiej indywidualizacji to korzystajmy z innych dostępnych metod jak chociażby trening z obciążeniem własnego ciała. Kolejnym ważnym punktem jest trening uzupełniający w przypadku stwierdzonych dysfunkcji jak chociażby słaba mobilność w stawie skokowym, która uniemożliwia pełny zakres ruchu w przysiadzie.

# 3. ĆWICZ WEDŁUG PLANU TRENINGOWEGO. 

"Jeżeli nie wiesz, dokąd chcesz iść, nie ma znaczenia, którą drogą pójdziesz..." Alicja w Krainie Czarów autor: Lewis Caroll 

Moim zdaniem to chyba najlepszy cytat, który obrazuje zasadę ćwiczenia według planu. W przypadku piłkarzy ma to również inny wymiar. Jest nim wiedza. Mając możliwość obserwacji piłkarzy, którzy trenują siłowo wiem, że w większości przypadków będą oni kopiować plany treningów kulturystycznych (które nie odpowiadają charakterystyce dyscypliny, którą uprawiają). Drugi powód jest taki, że plan treningu ukierunkowanego na kształtowanie mocy jest zupełnie inny niż plan ukierunkowany na budowanie wytrzymałości siłowej.

# 4. PRZEDE WSZYSTKIM TECHNIKA - WYNIK TO SPRAWA DRUGORZĘDNA. 

W czasach, w których wdrażamy protokoły mające zabezpieczyć przed kontuzją, nie pozwalajmy sobie na to aby piłkarz na siłowni popełniał podstawowe błędy techniczne. Wynik to sprawa drugorzędna. Różnica 10 czy nawet 20 kg nie będzie miała aż tak dużego przełożenia a może mieć destrukcyjny wpływ na piłkarza.

3 komentarze:

  1. technika, zgadzam się :) tylko jeszcze wdrożyć zasady w życie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W pierwszej kolejności trzeba znaleźć porządnego trenera. Osobiście uważam, że zainwestowane środki bardzo szybko się zwrócą.

      Usuń
  2. Oczywiście osoby niedoświadczone powinny zasięgnąć pomocy kogoś mającego większą wiedzę teoretyczną oraz praktyczną. Wiele ciekawych informacji można także znaleźć w Internecie. W pierwszej kolejności należy wypracować właściwą technikę wykonywania ćwiczeń, a dopiero później zająć się dokładaniem kolejnych obciążeń.

    OdpowiedzUsuń

Każdy Wasz komentarz jest dla mnie bardzo cenny. Jednakże bez zastanowienia usuwam wszelkie reklamy oraz spam.