Fakty vs Mity. Kreatyna u dzieci i młodzieży.

PONIŻSZY MATERIAŁ MA CHARAKTERY CZYSTO EDUKACYJNY I NIE JEST REKLAMĄ SUPLEMENTU A JEDYNIE PRÓBĄ ODPOWIEDZI NA PYTANIE:

CZY STOSOWANIE KREATYNY U DZIECI I MŁODZIEŻY JEST BEZPIECZNE? 

PODSTAWOWE WIADOMOŚCI NA TEMAT KREATYNY 

Przede wszystkim kreatyna jest związkiem naturalnie występującym w organizmie (jest przez niego syntezowana a także dostarczana wraz z pokarmem) i odgrywa bardzo ważną rolę w metabolizmie energetycznym (a także syntezie białek mięśni, itd.). Kreatyna przechowywana jest głównie w mięśniach szkieletowych, sercu i mózgu a jej synteza (produkcja) odbywa się w wątrobie, nerkach i trzustce. Organizm potrafi wyprodukować w ciągu doby około 1 gram kreatyny, wykorzystując do tego celu jedynie 3 aminokwasy (metionina, glicyna oraz arginina). [1,2,3] "Całkowita pula kreatyny (suma fosfokreatyny i wolnej kreatyny) w mięśniach człowieka o przeciętnych wymiarach wynosi 120 gramów, ale w pewnych warunkach może sięgać 160 gramów." [4]

BADANIA NAD STOSOWANIEM KREATYNY U DZIECI 

kreatyna i dzieci z chorobą nowotworową 

Bourgeois JM, Nagel K, Pearce E, Wright M, Barr RD, Tarnopolsky MA. Creatine monohydrate attenuates body fat accumulation in children with acute lymphoblastic leukemia during maintenance chemotherapy. Pediatr Blood Cancer 2008;51 (2):183-7.

[*] Wzrost stopnia gęstości mineralnej kości oraz wyraźny przyrost beztłuszczowej masy ciała w ciągu około 38 tygodni trwania eksperymentu. Nie zauważono żadnych działań niepożądanych.

kreatyna i dzieci z dystrofią mięśniową 

Tarnopolsky MA, Mahoney DJ, Vajsar J, Rodriguez C, Doherty TJ, Roy BD, Biggar D. Creatine monohydrate enhances strength and body composition in Duchenne muscular dystrophy. Neurology 2004;62 (10):1771-7.

[*] Wzrost beztłuszczowej masy ciała i wzrost siły. Obniżenie markerów rozpadu tkanki kostnej. Z pracy wynika, iż suplement był dobrze tolerowany przez dzieci.

kreatyna i dzieci z urazowym uszkodzeniem mózgu 

Sakellaris G, Kotsiou M, Tamiolaki M, Kalostos G, Tsapaki E, Spanaki M, Spilioti M, Charissis G, Evangeliou A. Prevention of complications related to traumatic brain injury in children and adolescents with creatine administration: an open label randomized pilot study. J Trauma 2006;61 (2):322-9. Sakellaris G, Nasis G, Kotsiou M, Tamiolaki M, Charissis G, Evangeliou A. Prevention of traumatic headache, dizziness and fatigue with creatine administration. A pilot study. Acta Paediatr 2008;97 (1):31-4.

[*] Poprawa wyników kilku parametrów dzieci i młodzieży cierpiących na urazowe uszkodzenie mózgu. Nie zaobserwowano skutków ubocznych w trakcie podawania kreatyny.

kreatyna i dzieci trenujące 

Juhasz I, Gyore I, Csende Z, Racz L, Tihanyi J. Creatine supplementation improves the anaerobic performance of elite junior fin swimmers. Acta Physiol Hung 2009;96 (3):325-36. Dawson B, Vladich T, Blanksby BA. Effects of 4 weeks of creatine supplementation in junior swimmers on freestyle sprint and swim bench performance. J Strength Cond Res 2002;16 (4):485-90.

[*] Poprawa siły dynamicznej oraz możliwa poprawa metabolizmu beztlenowego w mięśniach kończyn dolnych co wpłynęło na wydajność w kolejnych próbach pływackich. Poprawa czasu pokonania odcinka 100 metrowego.

PODSUMOWANIE 

Niestety nie udało mi się potwierdzić takich rewelacji stosowania kreatyny jak: rozstrój żołądka, nudności, wzdęcia, częste oddawanie moczu, skurcze mięśni, zwiększone zatrzymywanie wody w mięśniach, zachwianą gospodarkę wodno-elektrolitową organizmu, w skrajnych przypadkach odwodnienie, huśtawki nastroju i spadek samopoczucia. Powyższe przypadki często są przypadkami pojedynczymi i w badaniach nie przekraczają poziomu 1% co klasyfikuje je na poziomie placebo. Również wpływ na nerki jest nadal tematem mocno dyskusyjnym i niestety nie ma jednolitego potwierdzenia. Oczywiście w tym przypadku zalecam ostrożność jeśli chodzi o suplementację kreatyny. Więc jeśli Twoje dziecko lub zawodnik ma problemy z nerkami to kreatyna raczej odpada (i nie tylko ona). Jeśli pozwalasz swojemu dziecku lub zawodnikowi jeść śmieciowe jedzenie i pić hektolitry kolorowych jak tęcza napoi, to co stoi na przeszkodzie aby stosowało kreatynę? Osobiście nie zalecam stosowania kreatyny na tak wczesnym etapie rozwoju jakim jest dzieciństwo i wiek młodzieńczy. Jednak nie oznacza to, że kreatyny należy się bać. Przede wszystkim jest to suplement przebadany w licznych badaniach klinicznych i znajduje zastosowanie w medycynie.

"Nigdy żaden suplement nie był przebadany tak dokładnie, a mimo to jest całkowicie źle rozumiany przez ogół społeczeństwa." - dr Jose Antonio, International Society of Sports Nutrition

1. Smith R., Agharkar A., Gonzales E.: a review of creatine supplementation in age-related diseases: more than a suplement for athletes. F1000Res. 2014, 3, 222. doi: 10.12688/f1000research.5218.1.
2. Spillane M., Schoch R., Cooke M. et al.: The effects of creatine ethyl ester supplementation combined with heavy resistance training on body composition, muscle performance, and serum and muscle creatine levels. J. Int. Soc. Sports Nutr. 2009, 6, 6. doi:10.1186/1550-2783-6-6.
3. Tarnopolsky M.: Caffeine and creatine use in sport. Ann. Nutr. Metab. 2010, 57, Suppl 2, 1–8. doi:10.1159/000322696. 
4. Richard B. Kreider, Mike Greenwood: Kreatyna, Sport Wyczynowy, 2003, numer 1-2, s.17-23

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Każdy Wasz komentarz jest dla mnie bardzo cenny. Jednakże bez zastanowienia usuwam wszelkie reklamy oraz spam.