Jak stworzyć trening, który przyśpieszy TWOJE postępy?


Od wielu lat obserwuję sportowców, którzy utknęli w przeciętności. Często to ich świadoma decyzja. Lubią sobie pograć, ale nie zależy im na niczym więcej. Jeśli należy do takich osób, nie czytaj tego artykułu. Piszę do osób, którzy marzą o pięknej piłkarskiej karierze i szukają sposobu na podniesienie swoich umiejętności. Z jakiś powodów, nie rozwijają się tak, jakby pragnęli. Powodów może być kilka, jednak to co powtarza się zdecydowanie najczęściej to niezrozumienie jak powinien wyglądać prawdziwy trening.

90 % SPORTOWCÓW BEZMYŚLNIE POWTARZA TO CO JUŻ UMIE I DZIWI SIĘ, ŻE SIĘ NIE ROZWIJA

Wyobraź sobie, że nie tylko ty masz problem z brakiem postępów. Odpowiedzi na pytanie- jak ćwiczyć, żeby wzrastać- ludzkość szuka od setek lat. Na ten temat napisano mnóstwo książek, przebadano tysiące osób i wyciągnięte niepodważalne wnioski.

WIEMY, JAK TRENOWAĆ, ŻEBY SIĘ ROZWIJAĆ! 

Dlaczego jednak większość osób nie korzysta z tej wiedzy? Powodów jest wiele, mógłbym o nich pisać długo, jednak dajmy sobie z tym spokój. Ty czytasz ten artykuł, więc prawdopodobnie nie należysz do tej grupy. Lepiej przejdźmy od razu do rzeczy.

KAŻDY TRENING MUSI MIEĆ CEL

Pamiętam jak bardzo nie lubiłem pytania mojego taty, który pytał mnie po szkole, czego się dzisiaj nauczyłem. Prawdopodobnie widział to, co ja widzę dopiero teraz. Zapamiętujemy i doskonalimy tylko te rzeczy, na których koncentrujemy swoją uwagę. Jeśli idziesz na trening, żeby sobie potrenować to robisz to, co ja robiłem chodząc do szkoły: Niby byłem na zajęciach, ale bez ukierunkowanej uwagi i konkretnego celu, nie za wiele zostawało mi w głowie. Podobnie jest w sporcie. Jeśli trenujesz wyłącznie po to, aby “zaliczyć” trening, marnujesz swój czas.

ANALIZUJ SWOJE UMIEJĘTNOŚCI I PORÓWNUJ JE DO NAJLEPSZYCH NA ŚWIECIE 

Żyjemy w czasach nieograniczonego dostępu do wiedzy. Każdy może wpisać w wyszukiwarkę dowolny słowo kluczowe i posiąść wiedzę na ten temat. Ty także. Kiedy zaczniesz oglądać swojego idola w akcji, zobaczysz np. jakie wykonuje zwody, jak pracuje jego ciało podczas biegu, jak przyjmuje piłkę lub jak oddaje strzały. Na tej podstawie możesz dojść do wniosku, której umiejętności brakuje ci w największym stopniu. Załóżmy, że zauważyłeś, że twoja technika biegu pozostawia dużo do życzenia. Wystarczy, że wpiszesz teraz na Youtube: “technika biegu piłka nożna” i twoim oczom ukaże się kilkanaście wysokiej jakości filmów instruktażowych. Po ilości wyświetleń, komentarzach i ocenach łatwo można dojść do wniosku, które materiały są warte obejrzenia. W ten sposób możesz odnaleźć metody treningowe dowolnej umiejętności.

ROZBIJ KAŻDY ELEMENT NA CZYNNIKI PIERWSZE

Każdą dyscyplinę sportową możesz rozbić na elementy składowe. Na “świetną grę” w piłkę nożną składa się: -technika -motoryka -siła -strategia -psychika Powyższe 5 obszarów można podzielić na jeszcze mniejsze fragmenty: -technika: gra 1 na 1, podanie, strzał, przyjęcie, gra głową. -motoryka: szybkość, zmiana kierunku biegu, wytrzymałość, przyśpieszenie, wyskok -siła: masa mięśniowa, gra ciałem, siła strzału, -strategia: przegląd pola. podejmowanie decyzji, szybkość reakcji, kreowanie gry, przyspieszanie gry -psychika: zaangażowanie, pewność siebie, koncentracja, radzenie sobie z emocjami, komunikacja w zespole Każdy z powyższych elementów możesz wytrenować. Kluczem jest odnalezienie twoich najsłabszych ogniw i tam skoncentrowanie całej uwagi.

TAK ZAPLANUJ TRENING, ABY MÓC MIERZYĆ JEGO EFEKTY 

Nie oszukujmy się: Nie zniwelujesz swoich braków na treningu klubowym. Tam rządzi trener i jego koncepcja. Poza tym, jesteś jednym z dwudziestu piłkarzy, którym trzeba poświęcić uwagę w mniejszym lub większym stopniu. Jak będzie miał piłkę przy nodze w sumie przez 15 minut to będzie super. Prawdziwą różnicę zrobisz, kiedy zaczniesz trenować indywidualnie. Wystarczy ci piłka, boisko lub kawałek trawy, trochę sprzętu np. pachołki, drabinka koordynacyjna, jakieś talerzyki i możesz trenować kiedy chcesz, jak chcesz i ile chcesz. Wiedzę czerp ze wspomnianego serwisu Youtube i tak zaplanuj trening, aby móc mierzyć postępy. Załóżmy, że chcesz poprawić szybkość przemieszczania się z piłką po boisku. Ustawiasz kilka pachołków, na których robisz zwroty, kółeczka lub cokolwiek sobie zaplanujesz, jakiś prosty odcinek biegu, potem zmianę kierunku poruszania się itd. Jeśli masz kolegę, z którym ćwiczysz- ekstra. Możecie mierzyć sobie czasy, w jakim uda wam się wykonać zadanie. Jeśli ćwiczysz sam, wystarczy, że co jakiś czas ustawisz telefon z kamerą i policzysz czas na telefonie. Kiedy wykonasz takie ćwiczenie 50 razy to dostrzeżesz postępy, poczujesz dumę i zyskasz motywację do dalszej pracy. Zobaczysz, że to działa i zaczniesz wymyślać coraz to trudniejsze zadania, a twój poziom umiejętności zacznie rosnąć. Jeśli brakuje ci pomysłów na ćwiczenia- po raz kolejny odsyłam cię do internetu. Wpisz np.: piłka nożna trening kontroli piłki, a zobaczysz jak wiele fajnej wiedzy jest dostępnej zupełnie za darmo.

“WKRĘĆ SIĘ” W TRENING 

Jedną z ogromnych zalet treningu indywidualnego jest to, że możesz całkowicie skoncentrować się na zadaniu. Tu nie ma trenera, kolegów z drużyny, kibiców, rodziców i innych rozpraszaczy. Nie musisz się martwić i stresować, że coś może ci nie wyjść, a inni będą to komentować. Możesz dać się pochłonąć treningowi i wejść w tzw. fazę flow. Jeśli to ci pomaga, możesz nawet założyć słuchawki na uszy z brazylijską sambą, aby lepiej wkręcić się w swój trening żonglerki czy dryblingu. Kiedy “zanurzysz się” w ćwiczeniu, wykorzystujesz w 100 % umysłowy i fizyczny potencjał. Ciężko o ten stan na treningu z zespołem, kiedy nie należysz to zbytnio pewnych siebie, a twoje myśli chaotycznie plączą się po głowie.

NADAJ TRENINGOWI ODPOWIEDNI STOPIEŃ TRUDNOŚCI 

Twój rozwój zależny jest od tego, jak umiejętnie będzie regulował poziom trudność treningu. Optymalny poziom to taki, kiedy zadanie jest wymagające, ale nie wywołuje u ciebie frustracji. Nie może być też łatwe, bo szybko się znudzisz. Kiedy dojdziesz do poziomu swobodnego wykonania, to znak, że czas podnieść poprzeczkę. Przykładowo: Jeśli bez problemu potrafisz już zgasić piłkę na nodze podczas żonglerki, dodaj do tego przełożenie nogi nad piłką będącą w powietrzu tzw. all around, a kiedy opanujesz już ten element zrób ten trik od razu podbijając piłkę stopą itd. Najlepiej będzie jeśli wpiszesz na Youtube: ‘Jak nauczyć się żonglować’ i poznasz rodzaje trików oraz cenne wskazówki. W ten sam sposób możesz trenować inne elementy. Jeśli chcesz zwiększyć siłę w nogach, na których zbudujesz szybkość biegu, to trenowanie przez lata na tym samym obciążeniu lub minimalnym progresie nie da ci zadowalających efektów. Musisz stale dążyć do tego, aby podnosić coraz większy ciężar, balansując często na granicy możliwości. Tylko w ten sposób dasz ciału sygnał do rozwinięcia siły i masy mięśniowej. Zwróciłeś uwagę na mięśnie CR7? To nie przypadek. Ten człowiek całe życie haruje na siłowni (i nie osłabiło to jego szybkości, wręcz przeciwnie). Jeśli nie jesteś w stanie podnieść 1,5-krotności masy swojego ciała (ważąc 80kg powinieneś podnieść 120 kg), to najwyższy czas wziąć się do pracy.

STALE ZADAWAJ SOBIE PYTANIE: CO JESZCZE MOGĘ POPRAWIĆ? 

Cechą najlepszych sportowców świata jest to, że notorycznie, wręcz obsesyjnie zastanawiają się, gdzie jeszcze są ich rezerwy. Mówi o tym każdy, kto doszedł na sam szczyt. Na tym polega profesjonalizm i właściwe zrozumienie całej idei trenowania. Ta cecha sprawia, że ludzie ciągle przesuwają granice swoich możliwości. Jeśli masz wielkie cele do zrealizowania w swoim życiu, uczyń z tego pytania rdzeń swojej osobowości. Zadawaj je sobie codziennie, a zaczniesz kreować rzeczywistość, a nie tylko biernie ją obserwować. Bądź sprawczy. Decyduj o swoim życiu. Inaczej ktoś inny zrobi to za ciebie.

Autorem artykułu jest Wojciech Pytlarz - Trener mentalny. www.TreningMentalny.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Każdy Wasz komentarz jest dla mnie bardzo cenny. Jednakże bez zastanowienia usuwam wszelkie reklamy oraz spam.