Trening siłowy dzieci i młodzieży - Fakty i Mity


PRZESĄDY ZWIĄZANE Z TRENINGIEM SIŁOWYM DZIECI I MŁODZIEŻY

MIT: TRENING SIŁOWY JEST NIEZDROWY DLA DZIECI I MŁODZIEŻY?
FAKT: Trening siłowy może nie być aż tak korzystny jeśli chodzi o zmiany w układzie oddechowym oraz krążenia, jak ćwiczenia aerobowe, jednakże dziecko aktywne jest o wiele zdrowsze niż dziecko nieaktywne. Przekonywujący materiał dowodowy wskazuje, że trening oporowy może być równie skuteczny i bezpieczny, jak tradycyjne formy ruchu takie jak: pływanie, jazda na rowerze czy piłka nożna (Faigenbaum, 2009). Oprócz pozytywnego wpływu na na siłę i wytrzymałość, a także potencjalny wzrost wskaźnika sukcesu sportowego, regularny trening oporowy poprawi proporcje składu ciała, zwiększy gęstość mineralną kości, a także wpłynie na lepsze samopoczucie (niektóre badania wskazują wzrost pewności siebie i lepszą samoocenę). Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, iż dzieci i młodzież nie powinny korzystać ze sprzętu do ćwiczeń siłowych bez nadzoru i przede wszystkim pod okiem wykwalifikowanego specjalisty.

MIT: ISTNIEJE DUŻE RYZYKO ODNIESIENIA KONTUZJI W TRAKCIE TRENINGU SIŁOWEGO?
FAKT: Aktualne badania wskazują, iż trening oporowy może być bezpieczną, skuteczną i wartościową aktywnością ruchową dzieci i młodzieży (Faigenbaum, Myer, Fernando, & Casas, 2011). Oczywiście trening oporowy nie jest w 100% bezpieczny jeśli dzieci i młodzież wykonują ćwiczenia bez nadzoru, bez zachowania optymalnej techniki i przede wszystkim według niewłaściwej metody treningowej (Faigenbaum et al., 2009; Faigenbaum & Myer, 2010). Trening oporowy, jak i większość innych aktywności fizycznych niesie za sobą pewne ryzyko obrażeń (odniesienia kontuzji). Jednak ryzyko to nie jest większe niż występujące w innych zajęciach sportowych lub rekreacyjnych, w których regularnie uczestniczą dzieci i młodzież. Aktualne wyniki dobrze zorganizowanych i monitorowanych badań z udziałem młodzieży pokazały bardzo małe prawdopodobieństwo odniesienia kontuzji w trakcie treningu oporowego, jeśli wszystkie zalecenia treningowe dla danej grupy wiekowej są przestrzegane.

MIT: TRENING OPOROWY JEST NIEBEZPIECZNY DLA DZIECI I MŁODZIEŻY?
FAKT: Ryzyko związane z treningiem oporowym nie jest większe niż w przypadku innych dyscyplin sportowych czy zajęć ruchowych, w których regularnie uczestniczy młodzież lub dzieci. Jednak w celu minimalizacji ryzyka wystąpienia urazu dzieci jak i młodzież nie powinny użyć sprzętu treningowego bez odpowiedniego nadzoru ze strony wykwalifikowanego specjalisty (Faigenbaum I Myer, 2010). W trakcie zajęć oporowych najczęściej wykorzystuje się wolne ciężary a także specjalnie zaprojektowane do tego celu maszyny, które mogą mieć standardowe wymiary lub być zaprojektowane specjalnie dla młodszych użytkowników. Równie często programy treningowe składają się z ćwiczeń z oporem własnego ciała, wykorzystują piłki lekarskie, ekspandery czy chociażby elastyczne taśmy. W ostatnim czasie równie często wykorzystuje się programy skupiające uwagę na równowadze i koordynacji. Poza tym wykorzystanie wolnych ciężarów i specjalnie zaprojektowanych maszyn, a także innych alternatywnych ćwiczeń z wykorzystaniem masy ciała (Falk & Mor, 1996), piłek lekarskich (Faigenbaum & Mediate, 2006; Ignjatovic, Markovic, & Radovanovic, 2012) i taśm elastycznych (Annesi,Westcott, Faigenbaum, & Unruh, 2005) jest bezpiecznym i skutecznym rozwiązaniem treningowym dla młodych osób.

MIT: DZIECI I MŁODZIEŻ NIE MOGĄ ZWIĘKSZYĆ SIŁY PONIEWAŻ NIE MAJĄ WYSTARCZAJĄCEJ ILOŚCI TESTOSTERONU?
FAKT: Testosteron nie jest niezbędny do przyrostu siły. Już w trakcie, krótkiego okresu treningu siłowego (od 8 do 20 tygodni) wzrost siły może wynosić nawet 30% (Faigenbaum et al., 2009). Wnioski płynące z dużej metaanalizy Falka i Tenenbauma (1996), potwierdziły wzrost siły od 13%-30% większy niż to co powinno wynikać ze wzrostu i okresu dojrzewania. Wydaje się, że samoistny wzrost siły mięśniowej związany jest nie z samym okresem dojrzewania jako okresem bumu hormonalnego, a z adaptacjami neurologicznymi (Behringer, vom Heede, Yue, i Mester, 2010).

MIT: ĆWICZENIA OPOROWE HAMUJĄ WZROST DZIECKA?
FAKT: Niestety mit ten nie ma poparcia w postaci żadnych dowodów czy to fizjologicznych, czy chociażby badań. Udział w ćwiczeniach wykorzystujących masę własnego ciała lub obciążenie zewnętrzne ma zdecydowanie pozytywny wpływ na rozwój, na każdym etapie ontogenezy i nie wpływa na potencjał genetyczny (Faigenbaum, 2009).


RESISTANCE TRAINING FOR YOUTH: MYTHS AND FACTS Dragan RADOVANOVIĆ, Aleksandar IGNJATOVIĆ

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Każdy Wasz komentarz jest dla mnie bardzo cenny. Jednakże bez zastanowienia usuwam wszelkie reklamy oraz spam.